Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

Μπορούν τα νέα MacBook Air να τα βγάλουν πέρα με τον ανταγωνισμό;

Η μεγάλη πανηγυρική παρουσίαση των νέων MacBook Air από τον Steve Jobs την προηγούμενη εβδομάδα θύμιζε πάρα πολύ το σόου δύο χρόνια πριν, οταν το MacBook Air έκανε την παρθενική του εμφάνιση. Τοτε ο Jobs το είχε παρουσιάσει με μαγικό τρόπο, βγάζοντας το από έναν φάκελο σε μια σχεδόν μεσσιανική διαφημιστική καμπάνια. 
Ομως, το ΜacBook Air ποτε δεν κατάφερε, να πιάσει καλά νούμερα στις πωλήσεις όπως τα iPhone ή τα iPad, για παράδειγμα. 


Παρόλο που είναι ένα μοναδικό δείγμα σύγχρονης τεχνολογίας και design, όλες του οι εκδόσεις συνεχίζουν να σκονίζονται στα ράφια, φέρνοντας αμηχανία τόσο στον Steve Jobs όσο και στα στελέχη του. Το ερώτημα τώρα είναι, θα τα καταφέρει το νέο μοντέλο, με "κλεμμένα" χαρακτηριστικά από το iPad να κάνει το μπαμ που δεν μπόρεσαν τα αρχικά μοντέλα;


Μάλλον δύσκολο και αυτό διότι, παρόλο το γεγονός, ότι το MacBook Air είναι ένα αριστούργημα του σύγχρονου μινιμαλιστικού design, έχει ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα: Δεν είναι πρακτικό για το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Ας δούμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.


Και τα δύο ΜacBook Air δεν είναι netbooks, μόνον και μόνο λόγω τιμής απευθύνονται σε επαγγελματίες και executives, που θέλουν και μπορούν να πληρώσουν  πάνω από 1.000 ευρώ για ένα δεύτερο υπερφορητό κομπιούτερ. 


Τα τελευταία χρόνια, όμως, η αγορά των superlight notebooks δέχθηκε ισχυρό χτύπημα από τα netbooks. Mέχρι πριν από τρία χρόνια τα notebook 11 και 13 ιντσών ήταν status symbol. Με την εμφάνιση των netbooks, εκτός του γεγονότος ότι πλέον "μπερδεύονται" με τους φτωχούς συγγενείς τους, πολλοί επαγγελματίες, πρακτικώς

σκεπτόμενοι, έδωσαν 300 -400 ευρώ και κάλυψαν αυτήν την ανάγκη. Πάνε λοιπόν δύο μεγάλα κομμάτια της πίτας.


Συγκεκριμένα τώρα, το 11άρι το MacBook Air έχει να αντιμετωπίσει έναν και μοναδικό αντίπαλο το Vaio X της Sony. (Είναι ένα μηχάνημα που το έχω, το χρησιμοποιώ αρκετό καιρό, όπως και τους προκατόχους του το TZ και το ΤΤ και μπορώ να κάνω άμεσα την σύγκριση). Δυστυχώς η Αpple και εδώ άφησε το design να την παρασύρει πάνω από την πρακτικότητα. 


Ας δούμε τα κοινά στοιχεία: Και τα δύο είναι υπέρλεπτα, και τα δύο είναι πολύ ελαφρυά. Το ΜacBook Air ζυγίζει 1 κιλό ενώ το Vaio μόλις 680 γραμμάρια (είναι ελαφρύτερο ακόμα και από το iPad). To MacBook Air κερδίζει στα βασικά και μεγάλα σημεία: έχει επεξεργαστή Intel dual 2 και μνήμη RAM 2 μέχρι 4 GB. Eίναι τέσσερις φορές ταχύτερο από το Vaio X που έχει μονοπύρηνο Atom 450 με 2GB RAM. Εχει επίσης κανονικό διαστάσεων πληκτρολόγιο και γιγαντιαίο trackpad ενώ το Vaio έχει πληκτρολόγιο στο 92% του κανονικού και λιλιπουτείο trackpad. Ως εδώ το MacBook Air τα πάει καλά. Και τα δύο έχουν 128 GB flash memory, δύο θύρες USB, ακουστικά, μικρόφωνο και κάμερα.  


Τώρα αρχίζουν τα λάθη της Apple. To Air δεν έχει θύρες SD και memory stick (μικρό το κακό), δεν έχει όμως θύρα δικτύου ethernet, δεν έχει ούτε θύρα για 3G κάρτα, ούτε αλλάζει μπαταρία. 


Σε έναν τέτοιο υπερφορητό κομπιούτερ, η συνδεσιμότητα on the go, είναι το παν. Είναι αδιανόητο η Αpple να λανσάρει υπερφορητό υπολογιστή για επαγγελματία εν κινήσει και να έχει μόνον wireless wifi δυνατότητα, όταν 3G κάρτα παίρνουν ακόμα και τα netbooks. Αυτό το μάθημα γιατί δεν το πήρε από το iPad; Φυσικά και έχει το Vaio θέση για κάρτα 3G και είναι για γρήγορες συνδέσεις κιόλας.


Επισης, η μπαταρία είναι fixed στο Air, δεν αλλάζει όπως στο X. O Jobs υποσχέθηκε 5 ώρες, η αλήθεια όμως είναι πως κρατάει μόλις 2,5 ώρες για φουλ δουλεία. Και εννοείται πως αυτό το κομπιούτερ το κουβαλάς μαζί σου για φουλ δουλεία. Αν ήθελες να μπαίνεις απλά στο δίκτυο και να βλέπεις τα email σου, υπάρχει το iPhone που έχει και 3G κάρτα...


2,5 ώρες κρατάει και η μπαταρία του X, μόνο που έχει την δυνατότητα να βγει και να μπει η απίστευτη extended, που είναι ειδικά σχεδιασμένη για να δίνει κλίση στο μηχάνημα και κρατάει 16 ολόκληρες ώρες, (πραγματικές  φουλ δουλειάς 11)! Και να τονίσω πως το Vaio X έχει έναν λιλιπούτειο και πανάλαφρο φορτιστή, σε σχέση με το τούβλο του MacBooK Air. 


Για τους επαγγελματίες, που ταξιδεύουν ή κουβαλάνε το κομπιούτερ μαζί τους όλη μέρα, είναι πολύ σημαντικό να έχουν όλες τις εναλλακτικές δυνατότητες πρόσβασης στο internet, να μην χρειάζεται να ψάχνουν ούτε για wifi δίκτυα, ούτε για πρίζα...


Τώρα το κρίσιμο ερώτημα: Θα αντικαθιστούσα το X με το Air; Ειλικρινά, δεν ξέρω, μ' αρέσει που το Air είναι γρήγορο, έχει full size πληκτρολόγιο, (στο Χ είναι σπαστικό να γράφεις μεγάλο κείμενο, ουσιαστικά το αποφεύγω), μ' αρέσει επίσης που είναι συμβατό με τα προγράμματα που χρησιμοποιώ στον desktop Mac μου (ουσιαστικά είναι μονόδρομος για τους Μac users). Δεν μπορώ να χωνέψω, όμως, το γεγονός ότι θα πρέπει να κουβαλάω μαζί μου τον usb adaptor δικτύου, τον usb stick για την 3G σύνδεση και τον φορτιστή. Το Vaio X μαζί με τον φορτιστή του ζυγίζουν το πολύ 720 γραμμάρια. Το Air μαζί με τον δικό του φορτιστή 1,2 κιλά. Οσο το Vaio και το iPad μου μαζί...


Στις 13,3 ίντσες τώρα ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος και ισχυρότερος. Η Αpple κατεβαίνει με το νέο Air σε δύο μόνο εκδόσεις με επεξεργαστή dual core 2 στα 1,8 και 2,13 Mhz. Από την απέναντι πλευρά έχει την Sony, με την σειρά Z, που μπορείς να παραγγείλεις το μοντέλο με όποιο configuration θέλεις από επεξεργαστή i3, i5, i7, με σκληρό δίσκο ή flash memory disc μέχρι 500 GB, dvd εγγραφής ή και blueray σε μια γκάμα τιμής που ξεκινάει από τα 1.300 ευρώ μέχρι και τα 4.000! αλλά και την Toshiba με το καταπληκτικό Portege με εκδόσεις που ξεκινούν από τα 700 ευρώ και φθάνουν πάνω από τα 2.000, πιο κοντά στην λογική και την αισθητική του Air, καθώς δεν διαθέτει εσωτερικό disc drive. Προσθέστε θύρες usb, δικτύου, 3G, pcmci και όλα τα καλούδια επάνω. Που πάει το MacBook Air ξυπόλυτο στα αγγούρια;


Σε αυτήν την κατηγορία, ο Steve Jobs αγνοεί (προς χάριν του design) πως στόχος του είναι οι businessman, που μπορούν να ξοδέψουν, όσα θέλουν ή όσα χρειάζονται, σε ένα κομπιούτερ που τους βολεύει. Και ακόμα πιο σημαντικό:  αυτό το καταναλωτικό κοινό θέλει το ίδιο να αποφασίζει, ποιό κομπιούτερ χρειάζεται και όχι κάποιος άλλος. 


Στο συγκεκριμένο σημείο, συγκρούονται δύο φιλοσοφίες. Ο Steve Jobs έχει πάντα στο μυαλό του τον φορντισμό ή το παράδειγμα του VW Beatle. Aρχή του είναι "ένα κομπιούτερ - μία τιμή" για όλους. Το διακρίνουμε παντού στην φιλοσοφία της Αpple, στο iPad, στο iPhone. Θέλει να πουλάει το κομπιούτερ ή το κινητό του λαού. 
Ομως η συγκεκριμένη κατηγορία, έχει άλλο κοινό, άλλους κανόνες. Ο μάνατζερ θέλει το κομπιούτερ να προσαρμόζεται στις ανάγκες και όχι το αντίθετο.Για αυτό και έχει αποτύχει μέχρι σήμερα το MacBook Air. 


Δυστυχώς ο Jobs πήρε μονάχα μαθήματα από το iPad. Κανονικά θα έπρεπε να πάρει μαθήματα από την Sony που είναι πιά βετεράνος στη κατηγορία. Πολύ φοβάμαι, πως εκτός από το 11άρι, που έχει μόνον έναν αντίπαλο, το 13άρι ΜacBook Air θα συνεχίζει να σκονίζεται στα ράφια, εως ότου να μετατραπεί από άσκηση design που είναι σήμερα, σε πρακτικό εργαλείο δουλείας, που θα έπρεπε να είναι έτσι και αλλιώς.


Y.Γ. Αυτό που μπορεί, πιθανόν, να σώσει τις πωλήσεις τους, είναι ο wow factor. Το γεγονός δηλαδή, ότι είναι άμεσα αναγνωρίσιμο πόσο ακριβό gadget είναι, σε σχέση με τα netbooks. Πάντως ήδη τα ξένα πανεπιστήμια συνιστούν στους φοιτητές τους να μην το αγοράζουν, αλλά να συνεχίζουν να έρχονται με φθηνά netbooks στα αμφιθέατρα, για να μην πέσουν θύματα κλοπής. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails