Μέχρι το 2015 υπολογίζεται πως το mobile web θα έχει ξεπεράσει το desktop web ως πλατφόρμα πρόσβασης στο internet. H εξέλιξη αυτή θα μας οδηγήσει σε έναν χρήστη που θα μπορεί να είναι παντού και πάντα συνδεδεμένος στο internet μέσα από μια ενιαία πλατφόρμα βασισμένη στα smartphones αλλά και σε συσκευές και υπηρεσίες που θα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, πάντα με βάση το web. Για αυτό και Apple με την πλατφόρμα iOS (iphone, iPad) και Google με την πλατφόρμα Android (σε κινητά και tablets) ξεκίνησαν τις μάχες οδοφραγμάτων για την κυριαρχία στο ιντερνετ.
Μέσα από την πλατφόρμα ή τις πλατφόρμες που θα κυριαρχήσουν ο χρήστης θα επικοινωνεί, θα ενημερώνεται, θα εργάζεται και θα ψυχαγωγείται. Το διακύβευμα στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι η ροή των πληροφοριών και η διαφήμιση (iads σας λέει κάτι;).
Η ανάλυση που ακολουθεί ανήκει σε έναν φίλο και ήταν κομμάτι της μεταπτυχιακής του εργασίας πάνω στον πόλεμο iOS - Android. Eίναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αποκαλυπτική και απλά γραμμένη.
Η επιχειρηματικότητα στο Web μετά το Android
Η συνεχώς αυξανόμενη χρήση των smartphones ανοίγει νέους ορίζοντες στην επιχειρηματικότητα στο Web. Κυρίαρχος μέχρι σήμερα η Apple (με το οικοσύστημα των
συσκευών «i») ενώ η είσοδος της Google με το λειτουργικό Android φέρνει τεράστιο ενδιαφέρον στην αγορά. Παρακάτω θα δούμε τους στόχους και τις στρατηγικές των δύο ανταγωνιστών και το μέλλον της αγοράς στον τομέα του mobile web.
H πορεία των smartphones και τα σχέδια των εταιριών.
Τα πρώτα χρόνια της εμφάνισης των smartphones οι χρήστες τα αντιμετώπισαν ως ένα gadget χωρίς ιδιαίτερη χρηστική σπουδαιότητα. Η ανάπτυξη όμως εξελιγμένων λειτουργικών συστημάτων και εφαρμογών, η εξέλιξη της τεχνολογίας που έδωσε την δυνατότητα ανάπτυξης ισχυρότερων συσκευών και η διάδοση του 3G και του WiFi, έφερε τα smartphones στο προσκήνιο. Οι συσκευές αυτές δίνουν την δυνατότητα στου χρήστες τους να έχουν όλο και καλύτερη εμπειρία web surfing με αποτέλεσμα να κερδίζουν το μερίδιό τους στον χώρο του web consumption και μάλιστα με γρήγορους ρυθμούς
Υπολογίζεται ότι σε πέντε χρόνια το mobile web θα έχει ξεπεράσει το desktop web ως κύρια πλατφόρμα πρόσβασης στο internet2. Η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε ένα χρήστη που θα μπορεί να είναι παντού- και-πάντα συνδεδεμένος μέσα από μια ενιαία πλατφόρμα βασισμένη στα smartphones και σε συσκευές και υπηρεσίες που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, πάντα με βάση το Web. Μέσα από αυτή την πλατφόρμα οι χρήστες θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνούν, να ενημερώνονται, να εργάζονται και να ψυχαγωγούνται. Το διακύβευμα στην περίπτωση αυτή είναι ο έλεγχος της ροής αυτής της πληροφορίας και
η στοχευμένη διαφήμιση.
Σε συνέντευξή του, ο CEO της Google, Eric Schmidt3 είχει δηλώσει πώς «τελικά θα μπορούμε να κερδίσουμε περισσότερα από τις φορητές συσκευές από ό,τι τα desktop. Ο λόγος είναι ότι η φορητή συσκευή είναι πιο στοχοποιήσιμη (targeted). Τις κουβαλάς μαζί σου, ξέρουν τα πάντα για σένα! Μπορούμε να φτιάξουμε πολύ, πολύ στοχευμένες διαφημίσεις. Με τον καιρό θα βγάζουμε πολύ περισσότερα από στοχευμένες διαφημίσεις...». Η σπουδαιότητα αυτής της εξέλιξης για την επιχειρηματικότητα στο Web έχει γίνει αντιληπτή από τις εταιρίες που ήδη ανταγωνίζονται να κερδίσουν χώρο σε αυτό τον νέο περιβάλλον. Στη συνέχεια θα δούμε τον τρόπο που προσεγγίζουν αυτή την πρόκληση οι κυρίαρχοι του παιχνιδιού αυτή την στιγμή (Apple και Google) και οι κινήσεις τους στην σκακιέρα του ανταγωνισμού.
Η προσέγγιση της Apple
Η αντίληψη της Apple για την νέα πλατφόρμα είναι ίδια με όλα τα μέχρι τώρα προϊόντα της. Oι συσκευές που κατασκευάζει χαρακτηρίζονται από άρτια λειτουργικότητα και τεχνολογικές καινοτομίες, περιορίζονται όμως αυστηρά στο «οικοσύστημα» της εταιρίας. Το λογισμικό και το περιεχόμενο είναι απόλυτα ελεγχόμενο από αυτήν (μέσω των Apple Stores) ώστε να πληρεί τα standards της εταιρίας. Μέρος της πλατφόρμας θα αποτελούν φυσικά τα iPod, iPad και το Apple TV.
Η προσέγγιση της Google
Η ανάπτυξη του Android από την Google ως αντίπαλο δέος στο iOS, έφερε νέο ενδιαφέρον στην αγορά των smartphones. Σε αντίθεση με την Apple, η Google παρέχει το Android (που βασίζεται στο Linux) δωρεάν σε άλλους κατασκευαστές. Η δημιουργία εφαρμογών είναι ανοιχτή σε όλους τους developers. Σκοπός της Google είναι να ελέγξει την πλατφόρμα μέσω της ανοιχτής αγοράς. Στην περίπτωση αυτή την πλατφόρμα θα αποτελούν smartphones, tablets και τηλεοράσεις βασισμένα στο Android.
Στον παρακάτω πίνακα γίνεται μια συγκριτική επισκόπηση των χαρακτηριστικών των δύο αυτών παικτών όσον αφορά στις προσφερόμενες εφαρμογές:
συσκευών «i») ενώ η είσοδος της Google με το λειτουργικό Android φέρνει τεράστιο ενδιαφέρον στην αγορά. Παρακάτω θα δούμε τους στόχους και τις στρατηγικές των δύο ανταγωνιστών και το μέλλον της αγοράς στον τομέα του mobile web.
H πορεία των smartphones και τα σχέδια των εταιριών.
Τα πρώτα χρόνια της εμφάνισης των smartphones οι χρήστες τα αντιμετώπισαν ως ένα gadget χωρίς ιδιαίτερη χρηστική σπουδαιότητα. Η ανάπτυξη όμως εξελιγμένων λειτουργικών συστημάτων και εφαρμογών, η εξέλιξη της τεχνολογίας που έδωσε την δυνατότητα ανάπτυξης ισχυρότερων συσκευών και η διάδοση του 3G και του WiFi, έφερε τα smartphones στο προσκήνιο. Οι συσκευές αυτές δίνουν την δυνατότητα στου χρήστες τους να έχουν όλο και καλύτερη εμπειρία web surfing με αποτέλεσμα να κερδίζουν το μερίδιό τους στον χώρο του web consumption και μάλιστα με γρήγορους ρυθμούς
Υπολογίζεται ότι σε πέντε χρόνια το mobile web θα έχει ξεπεράσει το desktop web ως κύρια πλατφόρμα πρόσβασης στο internet2. Η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε ένα χρήστη που θα μπορεί να είναι παντού- και-πάντα συνδεδεμένος μέσα από μια ενιαία πλατφόρμα βασισμένη στα smartphones και σε συσκευές και υπηρεσίες που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, πάντα με βάση το Web. Μέσα από αυτή την πλατφόρμα οι χρήστες θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνούν, να ενημερώνονται, να εργάζονται και να ψυχαγωγούνται. Το διακύβευμα στην περίπτωση αυτή είναι ο έλεγχος της ροής αυτής της πληροφορίας και
η στοχευμένη διαφήμιση.
Σε συνέντευξή του, ο CEO της Google, Eric Schmidt3 είχει δηλώσει πώς «τελικά θα μπορούμε να κερδίσουμε περισσότερα από τις φορητές συσκευές από ό,τι τα desktop. Ο λόγος είναι ότι η φορητή συσκευή είναι πιο στοχοποιήσιμη (targeted). Τις κουβαλάς μαζί σου, ξέρουν τα πάντα για σένα! Μπορούμε να φτιάξουμε πολύ, πολύ στοχευμένες διαφημίσεις. Με τον καιρό θα βγάζουμε πολύ περισσότερα από στοχευμένες διαφημίσεις...». Η σπουδαιότητα αυτής της εξέλιξης για την επιχειρηματικότητα στο Web έχει γίνει αντιληπτή από τις εταιρίες που ήδη ανταγωνίζονται να κερδίσουν χώρο σε αυτό τον νέο περιβάλλον. Στη συνέχεια θα δούμε τον τρόπο που προσεγγίζουν αυτή την πρόκληση οι κυρίαρχοι του παιχνιδιού αυτή την στιγμή (Apple και Google) και οι κινήσεις τους στην σκακιέρα του ανταγωνισμού.
Η προσέγγιση της Apple
Η αντίληψη της Apple για την νέα πλατφόρμα είναι ίδια με όλα τα μέχρι τώρα προϊόντα της. Oι συσκευές που κατασκευάζει χαρακτηρίζονται από άρτια λειτουργικότητα και τεχνολογικές καινοτομίες, περιορίζονται όμως αυστηρά στο «οικοσύστημα» της εταιρίας. Το λογισμικό και το περιεχόμενο είναι απόλυτα ελεγχόμενο από αυτήν (μέσω των Apple Stores) ώστε να πληρεί τα standards της εταιρίας. Μέρος της πλατφόρμας θα αποτελούν φυσικά τα iPod, iPad και το Apple TV.
Η προσέγγιση της Google
Η ανάπτυξη του Android από την Google ως αντίπαλο δέος στο iOS, έφερε νέο ενδιαφέρον στην αγορά των smartphones. Σε αντίθεση με την Apple, η Google παρέχει το Android (που βασίζεται στο Linux) δωρεάν σε άλλους κατασκευαστές. Η δημιουργία εφαρμογών είναι ανοιχτή σε όλους τους developers. Σκοπός της Google είναι να ελέγξει την πλατφόρμα μέσω της ανοιχτής αγοράς. Στην περίπτωση αυτή την πλατφόρμα θα αποτελούν smartphones, tablets και τηλεοράσεις βασισμένα στο Android.
Στον παρακάτω πίνακα γίνεται μια συγκριτική επισκόπηση των χαρακτηριστικών των δύο αυτών παικτών όσον αφορά στις προσφερόμενες εφαρμογές:
Πίνακας 1: Συγκριτικός πίνακας χαρακτηριστικών iPhone-Android
iPhone
1. Ανάπτυξη software σε περιβάλλον C (περιορισμένος
αριθμός developers)
2. Δύσχρηστο το upload εφαρμογών για τεστ (μόνο μέσω της Apple)
3. Μεγάλο χρον.διάστημα μέχρι την διάθεση στο ευρύ κοινό (approve by Apple)
4. Πολύ εύχρηστες και ποιοτικές εφαρμογές
5. Μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (ελκύει περισσότερους σοβαρούς developers)
6. Περίπου130.000 εφαρμογές
1. Ανάπτυξη software σε περιβάλλον C (περιορισμένος
αριθμός developers)
2. Δύσχρηστο το upload εφαρμογών για τεστ (μόνο μέσω της Apple)
3. Μεγάλο χρον.διάστημα μέχρι την διάθεση στο ευρύ κοινό (approve by Apple)
4. Πολύ εύχρηστες και ποιοτικές εφαρμογές
5. Μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (ελκύει περισσότερους σοβαρούς developers)
6. Περίπου130.000 εφαρμογές
Android smartphones
1. Ανάπτυξη software σε περιβάλλον Java (πολύ μεγάλος αριθμός developers)
2. Ένα μόνο αρχείο χρειάζεται να γίνει upload για τεστ κι αυτό άμεσα από τον developer
3. Άμεση διάθεση στο ευρύ κοινό
4. Οι εφαρμογές ακόμη δεν έχουν φτάσει στο επίπεδο του iPhone
5. Μικρό μερίδιο / μεγάλος ρυθμός αύξησης
6. Περίπου 60.000 εφαρμογές
1. Ανάπτυξη software σε περιβάλλον Java (πολύ μεγάλος αριθμός developers)
2. Ένα μόνο αρχείο χρειάζεται να γίνει upload για τεστ κι αυτό άμεσα από τον developer
3. Άμεση διάθεση στο ευρύ κοινό
4. Οι εφαρμογές ακόμη δεν έχουν φτάσει στο επίπεδο του iPhone
5. Μικρό μερίδιο / μεγάλος ρυθμός αύξησης
6. Περίπου 60.000 εφαρμογές
Η κατάσταση σήμερα
Αυτή τη στιγμή, στην Αμερικανική αγορά το iPhone διατηρεί την πρώτη θέση με μηδενική όμως αύξηση του ποσοστού της στην αγορά, ενώ τα Android-phones αυξάνουν το μερίδιό τους με ρυθμούς της τάξης του 20% (σχήμα 2).
Σχήμα 2: Μερίδιο smartphones κατά τον Φεβρουάριο 2010 (πηγή: comScore MobiLens8)
Κι ενώ το iPhone διατηρεί ένα 70% του της χρήσης Web μεσω κινητών, οι ρυθμοί δείχνουν την δυναμική του Android σε αυτό τον τομέα (σχήμα 3). Σαφώς και υπάρχουν κι άλλοι παίκτες (όπως η RIM με το Blackberry, η Sony και η Samsung) όμως όλα δείχνουν πως ο αγώνας για την επικράτηση θα γίνει μεταξύ δύο: της Apple, ως ο παίκτης που έχει χτίσει μεγαλύτερο μέρος της πλατφόρμας και κατέχει σημαντικό μερίδιο της αγοράς και της Google, ως αντίπαλο δέος με εντελώς διαφορετική προσέγγιση αλλά με δυναμική και δυνατότητες που πείθουν πως μπορεί γρήγορα να αναπτυχθεί στο ίδιο επίπεδο.
Κι ενώ το iPhone διατηρεί ένα 70% του της χρήσης Web μεσω κινητών, οι ρυθμοί δείχνουν την δυναμική του Android σε αυτό τον τομέα (σχήμα 3). Σαφώς και υπάρχουν κι άλλοι παίκτες (όπως η RIM με το Blackberry, η Sony και η Samsung) όμως όλα δείχνουν πως ο αγώνας για την επικράτηση θα γίνει μεταξύ δύο: της Apple, ως ο παίκτης που έχει χτίσει μεγαλύτερο μέρος της πλατφόρμας και κατέχει σημαντικό μερίδιο της αγοράς και της Google, ως αντίπαλο δέος με εντελώς διαφορετική προσέγγιση αλλά με δυναμική και δυνατότητες που πείθουν πως μπορεί γρήγορα να αναπτυχθεί στο ίδιο επίπεδο.
Σχήμα 3: Mεταβολή στο μερίδιο αγοράς στην πρόσβαση στο Web μεταξύ του τελευταίου τετραμήνου 2009 και του Φεβρουαρίου 2010 (πηγή Quantcast9)
Οι κινήσεις τακτικής
Όπως προαναφέραμε, σκοπός των εταιριών είναι η δημιουργία όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς στην ενιαία πλατφόρμα. Social Networking, επικοινωνία, εργασία, ψυχαγωγία χωρίς χρονικά και γεωγραφικά όρια, είτε βρίσκεσαι στο γραφείο, στο μετρό ή στο σαλόνι του σπιτιού με όλη την οικογένεια. Ο έλεγχος της πλατφόρμας αυτής σημαίνει στοχευμένες διαφημίσεις και γενικώς μεγαλύτερη γνώση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του κάθε χρήστη.
Στον αγώνα αυτό, οι δύο σημαντικότεροι παίκτες – Apple και Google – ακολουθούν δύο εντελώς ξεχωριστές πορείες με κοινό όμως τερματισμό.
Η Apple θέλει να εκμεταλλευτεί την αγορά των προϊόντων/υπηρεσιών της (iPhone, iPad, iPod, iTunes, apps etc) μέσα σε ένα κλειστό και απολύτως ελεγχόμενο από αυτήν περιβάλλον. Στον αντίποδα, η Google προωθεί ένα πλήρως – επιφανειακά τουλάχιστον – open web περιβάλλον. Οι κινήσεις τους για την επίτευξη του στόχου τους έχουν πολύ ενδιαφέρον και μερικές από αυτές είναι πολύ επιθετικές.
Τελευταίο παράδειγμα η κόντρα με την Adobe για την μη συμβατότητα των συσκευών της με το flash που αφήνει μεγάλο μέρος του web εκτός του iPhone/iPad. Πρόφαση είναι η μεγάλη κατανάλωση ενέργειας των Flash Apps. Αντ’ αυτού, η Apple προτείνει την χρήση HTML5 ως καλύτερη και αποδοτικότερη από πλευράς ενέργειας. Η ρήξη αυτή συμπίπτει με την ανακοίνωση του CS5 της Adobe που άνοιγε την πλατφόρμα των iPhone Apps στους developers της Adobe Suite. Αποτρέποντας την χρήση flash, η Apple:
• ελέγχει τις εφαρμογές που χρησιμοποιεί ο χρήστης (αφού μια flash app θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μέσω μια επίσκεψης σε κάποιο site παρακάμπτοντας τα Apple Stores), και...
• ελέγχει την ροή των διαφημίσεων (μεγάλο μέρος των οποίων χρησιμοποιούν την τεχνολογία flash). Η Adobe στρέφηκε πλέον στο Android της Google το οποίο θα κυκλοφορεί με εγκατεστημένο τον
FlashPlasyer 10.1.
Χωρίς να θέλουν να κρύψουν το ενδιαφέρον τους για τον έλεγχο της διαφήμισης, κάθε ένας από τους ανταγωνιστές ετοιμάζεται να πάρει θέση: η Google κατάφερε να πάρει την έγκριση της επιτροπής ελέγχου ανταγωνισμού των ΗΠΑ για την αγορά της AdMob, μιας από τις κορυφαίες διαφημιστικές εταιρίες5. Η έγκριση δόθηκε ως αντιστάθμισμα στην δημιουργία από την Apple της δικής της διαφημιστικής εταιρίας, της iAd6 (που δείχνει από το όνομά της ότι αποτελεί μέρος της πλατφόρμας) αφού πρώτα προσπάθησε να εξαγοράσει την Quattro Wireless, την τέταρτη μεγαλύτερη διαφημιστική εταιρία.
Οι κινήσεις τακτικής
Όπως προαναφέραμε, σκοπός των εταιριών είναι η δημιουργία όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς στην ενιαία πλατφόρμα. Social Networking, επικοινωνία, εργασία, ψυχαγωγία χωρίς χρονικά και γεωγραφικά όρια, είτε βρίσκεσαι στο γραφείο, στο μετρό ή στο σαλόνι του σπιτιού με όλη την οικογένεια. Ο έλεγχος της πλατφόρμας αυτής σημαίνει στοχευμένες διαφημίσεις και γενικώς μεγαλύτερη γνώση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του κάθε χρήστη.
Στον αγώνα αυτό, οι δύο σημαντικότεροι παίκτες – Apple και Google – ακολουθούν δύο εντελώς ξεχωριστές πορείες με κοινό όμως τερματισμό.
Η Apple θέλει να εκμεταλλευτεί την αγορά των προϊόντων/υπηρεσιών της (iPhone, iPad, iPod, iTunes, apps etc) μέσα σε ένα κλειστό και απολύτως ελεγχόμενο από αυτήν περιβάλλον. Στον αντίποδα, η Google προωθεί ένα πλήρως – επιφανειακά τουλάχιστον – open web περιβάλλον. Οι κινήσεις τους για την επίτευξη του στόχου τους έχουν πολύ ενδιαφέρον και μερικές από αυτές είναι πολύ επιθετικές.
Τελευταίο παράδειγμα η κόντρα με την Adobe για την μη συμβατότητα των συσκευών της με το flash που αφήνει μεγάλο μέρος του web εκτός του iPhone/iPad. Πρόφαση είναι η μεγάλη κατανάλωση ενέργειας των Flash Apps. Αντ’ αυτού, η Apple προτείνει την χρήση HTML5 ως καλύτερη και αποδοτικότερη από πλευράς ενέργειας. Η ρήξη αυτή συμπίπτει με την ανακοίνωση του CS5 της Adobe που άνοιγε την πλατφόρμα των iPhone Apps στους developers της Adobe Suite. Αποτρέποντας την χρήση flash, η Apple:
• ελέγχει τις εφαρμογές που χρησιμοποιεί ο χρήστης (αφού μια flash app θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μέσω μια επίσκεψης σε κάποιο site παρακάμπτοντας τα Apple Stores), και...
• ελέγχει την ροή των διαφημίσεων (μεγάλο μέρος των οποίων χρησιμοποιούν την τεχνολογία flash). Η Adobe στρέφηκε πλέον στο Android της Google το οποίο θα κυκλοφορεί με εγκατεστημένο τον
FlashPlasyer 10.1.
Χωρίς να θέλουν να κρύψουν το ενδιαφέρον τους για τον έλεγχο της διαφήμισης, κάθε ένας από τους ανταγωνιστές ετοιμάζεται να πάρει θέση: η Google κατάφερε να πάρει την έγκριση της επιτροπής ελέγχου ανταγωνισμού των ΗΠΑ για την αγορά της AdMob, μιας από τις κορυφαίες διαφημιστικές εταιρίες5. Η έγκριση δόθηκε ως αντιστάθμισμα στην δημιουργία από την Apple της δικής της διαφημιστικής εταιρίας, της iAd6 (που δείχνει από το όνομά της ότι αποτελεί μέρος της πλατφόρμας) αφού πρώτα προσπάθησε να εξαγοράσει την Quattro Wireless, την τέταρτη μεγαλύτερη διαφημιστική εταιρία.
Ο σχεδιασμός για την πλατφόρμαΕκτός από τον σχεδιασμό για το αμιγώς διαφημιστικό κομμάτι, οι εταιρίες πρέπει να αναπτύξουν και τις υπόλοιπες συσκευές που θα αποτελέσουν την κοινή πλατφόρμα (τουλάχιστον στην πρώτη φάση της). Και σ’αυτό τον τομέα, η Apple προηγείται, έχοντας πλεονέκτημα και τεχνολογικό αλλά και αγοραστικό – αυτός που κάνει την πρώτη κίνηση έχει πάντα τον πρώτο λόγο.
Στα smartphones, η κυκλοφορία του iPhone 4 προβλέπεται να κρατήσει την Apple στην κορυφή, τουλάχιστον όσο δεν κυκλοφορεί κάποιο αντίστοιχων δυνατοτήτων κινητό. Από την άλλη, η Google συμπεριλαμβάνει στο Android δυνατότητες που προηγούμενες εκδόσεις των iOS’s δεν είχαν (multitasking, Twin touch, ανακοίνωση του Android 2.2) και ταυτόχρονα κλείνει συμφωνίες με εταιρίες κινητής τηλεφωνίας για πορώθηση κινητών με Android (T-Mobile, AT&T, η Vodafone επιθυμεί να δημιουργήσει το δικό της App Store για Android phones7). Ως προς την επιχειρηματικότητα, σχεδιάζονται λύσεις που δίνουν νέες προοπτικές, όπως η δυνατότητα click-2-call σε GoogleMaps που εμφανίζει ο χρήστης κ.α.
Tα iPads, αμέσως μετά την εμφάνισή τους και την τεράστια ζήτηση στην Αμερική, ώθησαν την Google (αλλά και άλλες εταιρίες, όπως η SONY, η DELL, η SAMSUNG κ.α.) να ανακοινώσει ότι το Φθινόπωρο του 2010 θα κυκλοφορήσει το δικό της pad. Κι εδώ η Apple κατάφερε να μπει πρώτη στην αγορά, κάτι πολύ σημαντικό στις νεοεμφανιζόμενες τεχνολογίες.
Στις internet TVs, η Apple έχει ξεκινήσει με το Apple TV, μια φορητή συσκευή που συνδέεται στην τηλεόραση και στο internet φέρνοντας κοντά και τα υπόλοιπα μέλη της πλατφόρμας (iPhone ως τηλεκοντρολ αλλά και συσκευή επικοινωνίας, iPod ως media server κλπ). Η Google το προχώρησε ένα βήμα παραπέρα: έχει έρθει σε συμφωνία με τις SONY, Intel και Logitech ώστε να προωθήσουν την GoogleTV σε μορφή είτε μικρού δέκτη (όπως η Apple) είτε κανονικής τηλεόρασης. Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας στο Google I/O Conference (19-20 Μαϊου 2010) η GoogleTV σχεδιάζεται να βγει στην αγορά προς το τέλος του 2010.
Η επιχειρηματικότητα σ’αυτό το περιβάλλον
Εκτός των κυρίως παικτών, στο περιβάλλον που χτίζεται υπάρχει χώρος και για τρίτους. Το πεδίο για την δημιουργία νέων εφαρμογών και υπηρεσιών είναι ανεξάντλητο και παρθένο. Νέες εφαρμογές location-based, προσωποποιημένες, διασυνδεδεμένες με προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών θα ξεκινήσουν να εμφανίζονται σύντομα από μικρές και μεγάλες εταιρίες ή και μεμονωμένους developers. Κάποιες από αυτές ίσως να έχουν τα στοιχεία που θα τις αναδείξουν σε killers apps. Όσο η τεχνολογία θα προχωρά και θα προσφέρει καλύτερη εμπειρία web και όσο οι χρήστες θα εμπιστεύονται όλο και περισσότερο το web για συναλλαγές, η χρήση της ενοποιημένης πλατφόρμας διασύνδεσής μας με το web θα κερδίζει χρόνο της καιθημερινότητάς μας. Αυτός ο χρόνος είναι που πρέπει να αξιοποιήσουν οι χρήστες όσο ποιο εποικοδομητικά μπορούν και οι εταιρίες να εκμεταλλευτούν. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι το web θα κερδίζει όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της επιχειρηματικότητας που αναπτύσσει ο σύγχρονος κόσμος και όσοι μπορέσουν να κινηθούν σ’αυτή την κατεύθυνση είναι αυτοί που θα μπορέσουν να μείνουν στο παιχνίδι και να κερδίσουν.
Στα smartphones, η κυκλοφορία του iPhone 4 προβλέπεται να κρατήσει την Apple στην κορυφή, τουλάχιστον όσο δεν κυκλοφορεί κάποιο αντίστοιχων δυνατοτήτων κινητό. Από την άλλη, η Google συμπεριλαμβάνει στο Android δυνατότητες που προηγούμενες εκδόσεις των iOS’s δεν είχαν (multitasking, Twin touch, ανακοίνωση του Android 2.2) και ταυτόχρονα κλείνει συμφωνίες με εταιρίες κινητής τηλεφωνίας για πορώθηση κινητών με Android (T-Mobile, AT&T, η Vodafone επιθυμεί να δημιουργήσει το δικό της App Store για Android phones7). Ως προς την επιχειρηματικότητα, σχεδιάζονται λύσεις που δίνουν νέες προοπτικές, όπως η δυνατότητα click-2-call σε GoogleMaps που εμφανίζει ο χρήστης κ.α.
Tα iPads, αμέσως μετά την εμφάνισή τους και την τεράστια ζήτηση στην Αμερική, ώθησαν την Google (αλλά και άλλες εταιρίες, όπως η SONY, η DELL, η SAMSUNG κ.α.) να ανακοινώσει ότι το Φθινόπωρο του 2010 θα κυκλοφορήσει το δικό της pad. Κι εδώ η Apple κατάφερε να μπει πρώτη στην αγορά, κάτι πολύ σημαντικό στις νεοεμφανιζόμενες τεχνολογίες.
Στις internet TVs, η Apple έχει ξεκινήσει με το Apple TV, μια φορητή συσκευή που συνδέεται στην τηλεόραση και στο internet φέρνοντας κοντά και τα υπόλοιπα μέλη της πλατφόρμας (iPhone ως τηλεκοντρολ αλλά και συσκευή επικοινωνίας, iPod ως media server κλπ). Η Google το προχώρησε ένα βήμα παραπέρα: έχει έρθει σε συμφωνία με τις SONY, Intel και Logitech ώστε να προωθήσουν την GoogleTV σε μορφή είτε μικρού δέκτη (όπως η Apple) είτε κανονικής τηλεόρασης. Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας στο Google I/O Conference (19-20 Μαϊου 2010) η GoogleTV σχεδιάζεται να βγει στην αγορά προς το τέλος του 2010.
Η επιχειρηματικότητα σ’αυτό το περιβάλλον
Εκτός των κυρίως παικτών, στο περιβάλλον που χτίζεται υπάρχει χώρος και για τρίτους. Το πεδίο για την δημιουργία νέων εφαρμογών και υπηρεσιών είναι ανεξάντλητο και παρθένο. Νέες εφαρμογές location-based, προσωποποιημένες, διασυνδεδεμένες με προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών θα ξεκινήσουν να εμφανίζονται σύντομα από μικρές και μεγάλες εταιρίες ή και μεμονωμένους developers. Κάποιες από αυτές ίσως να έχουν τα στοιχεία που θα τις αναδείξουν σε killers apps. Όσο η τεχνολογία θα προχωρά και θα προσφέρει καλύτερη εμπειρία web και όσο οι χρήστες θα εμπιστεύονται όλο και περισσότερο το web για συναλλαγές, η χρήση της ενοποιημένης πλατφόρμας διασύνδεσής μας με το web θα κερδίζει χρόνο της καιθημερινότητάς μας. Αυτός ο χρόνος είναι που πρέπει να αξιοποιήσουν οι χρήστες όσο ποιο εποικοδομητικά μπορούν και οι εταιρίες να εκμεταλλευτούν. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι το web θα κερδίζει όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της επιχειρηματικότητας που αναπτύσσει ο σύγχρονος κόσμος και όσοι μπορέσουν να κινηθούν σ’αυτή την κατεύθυνση είναι αυτοί που θα μπορέσουν να μείνουν στο παιχνίδι και να κερδίσουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου